Főállásúak törzsadatai
Előző témakör  Következő témakör 

A főállású nyilvántartottak alapadatai kezelésére szolgál a Karbantartás menü Főállásúak törzsadatai című menüpontja, melynek részletesebb leírásával az adatkezelő képernyők általános lehetőségei is ismertetésre kerülnek az alábbiakban. Ezt elindítva a következő ablak jelenik meg:


Az ablak három fő részből áll: 1) bal felső részén keresésre is szolgáló, azonosító adatokat tartalmazó táblázat látható, 2) alsó részén és az ablak jobb felső oldalán találhatók a piktogramos adatkezelő funkciógombok, 3) többi részén a táblázatban pirossal kiemelt nyilvántartott adatai láthatók. A Személyi / Bérezési / Családi adatok címekkel feliratozott adatlapok a feliratot tartalmazó fülre kattintással válthatók - egérhasználat nélkül a jobbra és balra nyíl gombokkal - ekkor a feliratnak megfelelő lapra váltással jeleníthetők meg a felirat-specifikus adatok. Az adatkezelő funkciógombok értelmezése az egér egyenkénti rámutatásával előhívható buboréksúgóban jelennek meg, egyidejűleg a rendszer fő ablakának alsó állapot sorában kiírt hosszabb értelmező szöveggel.


Ezen az ablakon a címsor alatt speciális lehetőségként szolgálnak az adattábla gyors szűrésére szolgáló szűrőnégyzetek. Ez a tárgyév és a jelenlegi munkaviszony végétől függően jeleníti meg a nyilvántartottakat a szűrőnégyzetek értelmezésének megfelelően. Alapesetben a fenti képnek megfelelően az Aktív és a Tárgyévi kilépett szűrőnégyzetekkel a korábbi kilépettek kiszűrésével kerülnek kijelzésre a nyilvántartottak, mely a pillanatnyi igény szerint bővíthető vagy szűkíthető. Mindenki jelöléssel az addig szűrésben lévő alkalmazottak (pl. tavalyi kilépettek) is láthatóvá tehetők.


Az ablak a Windows általános lehetőségeinek megfelelően többféleképpen is átméretezhető. Az ablak oldalainak szét- illetve összehúzásával vagy címsorának jobb szélén lévő középső Teljes méret gombbal átméretezve az ablak elemei is arányosan követik a méretváltozást. A Kis méret gomb lenyomásával az ablaknak csak a címsora lesz látható és az alkalmazás fő ablakának alsó részére kerül. Ebből az állapotból a Kis méret gomb helyén megjelenő Előző méret gombra kattintással lehet az ablakot ismét megjeleníteni. A Bezárás gomb az ablak alján látható Kilépés nyomógombhoz hasonlóan bezárja az ablakot, az Ablak menüből ekkor törlődik az ablak címe. Az átméretezett ablak méretei, helyzete az ablak bezárásakor a bejelentkezett felhasználó saját TEMP munkakönyvtárába mentésre kerül, az ablak újbóli megnyitásakor ebből a mentésből lesz az ablak mérete, helyzete ismét beállítva. Az átméretezési beállítások a kis méretre csökkentésből történő bezárással törölhetők, ekkor a TEMP munkakönyvtárba mentett beállítás törlésre kerül, és a következő alkalommal az eredeti méretben történik meg az ablak nyitása.


Az adattábla keresési sorrendje feliratú lenyíló választó mező a táblázatsorok sorrendjének váltását teszi lehetővé. A rekordszám választása esetén az adatok felviteli sorrendben láthatók (új felvitelkor automatikusan növekvő önálló rekordszámot kapnak a rekordok), SZEM_AZON választásakor a nyilvántartottak növekvő azonosítója, SZEM_NEV választásakor a nyilvántartottak nevének ABC-rendje szerint láthatók az adatsorok (alapeset). A megjelenítési sorrendet a táblázat fejrészén az oszlopnévre kattintással is lehet váltani. Ez a vastagított betűvel kiemelt adatoszlopokon hatásos, mert ezekre az oszlopokra van meghatározott sorrendiség váltási lehetőség kialakítva. Az aktuális sorrendnek megfelelő adatoszlop fejlécének betűszíne zölden jelenik meg, más adatoszlopok betűszíne fekete marad. Ha az oszlopnévre kattintással egyidejűleg a SHIFT gomb is lenyomásra kerül, csökkenő sorrendiséget lehet beállítani, ekkor az adatoszlop fejlécének betűszíne lila lesz.


Keresés többféle módon végezhető: a Gyorskereső mező arra szolgál, hogy a kiválasztott keresési sorrendnek megfelelő kereső kulcs jegyeinek beírásakor azonnali keresést és megjelenítést tegyen lehetővé: ezt a módszert főleg nagy rekordszámú adattáblában történő kereséskor érdemes alkalmazni.


Kis rekordszám esetén (ha a táblázat csak néhány rekordot tartalmaz) az aktuális rekordra a táblázatos megjelenítésben a kívánt rekord sorának valamelyik mezőjére kattintással lehet átugrani: ekkor a kiválasztott adatsor piros színű lesz.


Közepesen nagy rekordszámú táblában a táblázat jobb oldalán lévő gördítősáv alsó vagy felső részén kattintva a táblázat vége felé vagy a táblázat eleje felé lehet pozícionálni. A gördítősáv két végén lévő felfelé vagy lefelé nyílra kattintással a rekordok egyenként léptethetők, ugyanakkor a sáv szabad részeire kattintással egyszerre annyi sor léptetése történik meg, ahány sor látható az ablakon a táblázat egészéből. E módszer szerinti léptetés vagy pozicionálás ugyanakkor nem teszi kiválasztottá (piros színnel kiemeltté) valamelyik rekordot: aktuálissá valamelyik mezőjére kattintással lehet váltani a kívánt rekordot.


Az ablak jobb oldalán lévő kék színű léptető gombok a kiválasztott sorrend szerinti első, előző, következő vagy utolsó rekordra ugrást jelentik fentről lefelé. Az ugrással egyidejűleg a táblázatos ablakban a kiválasztott rekord piros színnel kiemelése is megtörténik, illetve az aktuális adatlapon az egyes adatmezők a kiválasztott rekord adattartalmával frissülnek. Ezek a gomboknak a funkciói billentyűzetről, egér használata nélkül is működtethetők: sorrendben felülről lefelé a {CTRL+PGUP}, {PGUP}, {PGDN} és {CTRL+PGDN} kombinációk szolgálnak erre.


Az adatkezelő ablakokon a fent leírt rekordkeresési és táblarendezési, pozicionálási lehetőségek és a későbbiekben ismertetésre kerülő adatszűrések csak ún. lapozó üzemmódban használhatók. Ezzel az üzemmóddal indul az adatkezelés a menüpontból történő indítás utáni ablaknyitáskor. A szerkesztő üzemmódba váltást vagy új adatsor felvitelével vagy egy kiválasztott adatsor szerkesztésével lehet elérni, ha az ablak alján lévő gombsorból az Új rekord hozzáadása vagy az Aktuális rekord módosítása buboréksúgóval feliratozott gombok valamelyikére kattintunk a kívánt művelet szerint.


Minden ablakban használható a {TAB} gomb, mint általános egérhelyettesítő eszköz, mely az egyes mezők vagy gombok közötti navigálást, kiválasztást szolgálja. Ez szerkesztő és lapozó üzemmódban egyaránt használható. A visszafelé léptetésre a {SHIFT+TAB} gombok, a táblázatból történő kilépésre a {CTRL+TAB} gombok egyidejű lenyomása szolgál.


Szerkesztő üzemmódban az ablakot csak annak a két gombnak az engedélyezésével látjuk, mellyel a szerkesztés befejezhető:



A Módosítások mentése gombbal az újonnan felvitt vagy egy már rögzített személy adatainak módosítását lehet menteni. A Módosítások visszavonása gombbal érvényteleníteni lehet az új felvitelt vagy a nyilvántartott személy adataira bevitt módosításokat. Bármelyik gomb lenyomása egyúttal a lapozó üzemmódba történő visszatérést eredményezi.


A nyilvántartottak személyi alapadatai:


  1. Név: kötelező, azonosító jellegű adat, mely legalább két szóként kitöltendő. Az első betűk nagybetűre és a többi betű kisbetűre konvertálása automatikus. Két azonos nevű személy is felvehető, de érdemes valamilyen megkülönböztetést tenni pl. a családneve és keresztneve közötti leütések számával, vagy I. II. jelöléssel, stb. Egyéni vállalkozó nevét ugyanúgy kell megadni, mint ahogy az alkalmazó nevében megadásra került. Ugyanazon személy újbóli beléptetésekor a személyi adatok újrarögzítés nélkül átvehetők. Ennek további feltétele a személyi azonosító első 7 jegyének egyezősége.
  2. Személyi azonosító: kötelező, egyedi azonosító adat, elégséges hét szám hosszan (neme + születés dátuma) megadni, 11 hosszú kitöltés esetén a személyi számoknak megfelelő érvényesség ellenőrzés történik. Hétjegyű kitöltés esetén nem lehet két személynek ugyanaz az azonosítója ennek mentését a rendszer visszautasítja ezeket célszerű legalább egy 8. jegy megadásával megkülönböztetni. Tipikus példája lehet ennek az ugyanazon dolgozó újbóli beléptetése, vagy ugyanazon a napon született két/több dolgozó felvétele. Mindegyiknek különböző 8. jeggyel kell felvenni az azonosítóját.
  3. Adószám: adószámos magánszemélynél, egyéni vállalkozóknál kötelezően megadandó adat.
  4. Adóazonosító jel: kötelező, egyedi azonosító adat, legalább egy szám hosszan (8) kötelező megadni, 10-jegyű kitöltése esetén érvényesség ellenőrzés történik. Hiányos kitöltése esetén lehet adatmentést végezni, de legkésőbb az év végi adóbevallási nyomtatványok készítése előtt mindenképp teljessé kell tenni kitöltését. Az első hat jegye egyébként a születési dátumból automatikusan kitöltődik, a 7-10. jegyét kell még pótlólag beírni.
  5. TB azonosító jel (TAJ): kötelező, egyedi azonosító adat, legalább egy szám hosszan kötelező megadni, 9-jegyű kitöltése esetén érvényesség ellenőrzés történik. Hiányos kitöltése esetén lehet adatmentést végezni, de legkésőbb az év végi adóbevallási nyomtatványok készítése előtt mindenképp teljessé kell tenni kitöltését.
  6. Nyugdíjas ? értelemszerű logikai adat
  7. Mióta nyugdíjas: nem kötelező dátum-adat: azon tárgyévben, melyben a nyugdíj adóköteles, a havi bérszámfejtésnél az adóelőleg számításánál lehet(ett) szerepe a nyugdíj összegével együtt.
  8. Törzsszám: ha nyugdíjas, kitölthető, de nem kötelező (kilépő adatlapon nyomtatásra kerül).
  9. Nyugdíj: Nem kötelező numerikus adat: azon tárgyévben, melyben a nyugdíj adómentes, kitöltése szükségtelen.
  10. Státusza: nyugdíjas esetén kötelező, szótárból választható adat
  11. Anyja születési neve: kötelező, legalább két szó hosszú adat. Az első betűk nagybetűre és a többi betű kisbetűre konvertálása automatikus.
  12. Születési neve: kötelező, legalább két szó hosszú adat. Az első betűk nagybetűre és a többi betű kisbetűre konvertálása automatikus.
  13. Születési helye: kötelező adat, az első betű nagybetűre és a többi betű kisbetűre konvertálása automatikus.
  14. Állandó lakcíme: kötelező adat, betűkonvertálás nincs. Ha az irányítószám megadásra kerül, érvényesség ellenőrzés
  15. Ideiglenes lakcíme: nem kötelező adat, betűkonvertálás nincs.
  16. Állampolgársága: kötelező, szótárból választható adat
  17. Jelen munkaviszony jellege, időtartama:  kötelező logikai adat (határozott / határozatlan), első esetben az időtartam vége megadandó
  18. Jelen munkaviszony kezdete:  kötelező dátum adat, a születési dátumtól számított kiskorúságra történik ellenőrzés.
  19. Első munkahelye? OEP felé történő bejelentéshez szükséges értelemszerű logikai adat (régebben a magánnyugdíjpénztári bevallás kódolásánál is volt szerepe).
  20. Jelen munkaviszony vége:  dátum adat, melyet kilépéskor kell megadni, és a munkaviszony kezdeténél korábbi nem lehet.
  21. Jelen munkaviszony megszűnés módja:  csak kilépéskor adható meg, nem kötelező szótári adat
  22. Társasági tag? értelemszerű logikai adat, mely az alapbér számítását vezérli (tagoknál ugyanúgy, mint az egyéni vállalkozóknál, naptári napokkal arányos alkalmazottaknál munkanap arányos)
  23. Diákszövetkezeti tag? akkor jelenik meg, és állítandó be értelemszerűen, amikor a vállalkozás alapadatainál a Diákszövetkezet? be lett állítva
  24. KATA-ba bejelentve? akkor jelenik meg, és töltendő értelemszerűen, amikor a vállalkozás adótipusa a vállalkozás alapadatainál KATA-ra lett beállítva
  25. Járulékfizetés társaságnál: akkor jelenik meg, amikor társasági tagként lett előzőleg megjelölve, és akkor kell a másik társaság adószámát és nevét beírni, ha ott fizetik a jogviszonya utáni járulékot
  26. Diákigazolvány száma: akkor jelenik meg, és töltendő értelemszerűen, amikor a vállalkozás alapadatainál a Diákszövetkezet? be lett állítva
  27. Alkalmazás minősége: kötelező, szótárból választható adat
  28. Szervezeti egység/team: nem kötelező szótári adat
  29. Szakképzettsége: nem kötelező szótári adat
  30. Beosztása: nem kötelező szótári adat
  31. FEOR: kötelező adat, a beosztás kiválasztásával kitöltődik, ha a beosztás szótárban a FEOR kód ki vannak töltve, vagy a lenyíló választéklistából kell beállítani
  32. Fizikai ? értelemszerű logikai adat
  33. Iskolai végzettsége: nem kötelező szótári adat, de ha a garantált bérminimum szerint kell adóztatni, legalább középfokú végzettséget kell beállítani.
  34. Megváltozott munkaképesség oka, kezdete: nem kötelező szótári adat, illetve kezdődátum a rehabilitációs hozzájárulási kötelezetség számításához
  35. Évi rendes fiz. szabadság kerete: az életkora szerint megillető törvényes fiz. szabadságnapok száma. Első adatfelvitelkor, új év nyitásakor és a munkaviszony befejezésekor a személyi azonosítóból számítódik (újra), a [!] gombbal újrakalkulálható a konkrét személyre vagy minden alkalmazottra.
  36. Évi betegszabadság kerete: a törvényes fiz. betegszabadságnapok száma. Alapban 15 nap/év, a rendes fizetett szabadsággal együtt kalkulálódik.
  37. Évi pótszabadság kerete: különböző jogcímek szerint megillető törvényes fiz. pótszabadság napok száma.
  38. Szülői szabadság: igénybevétel esetén megadandó 3 éves kerete, az előző év(ek)ben kivett napok száma és a lejárati dátuma.
  39. Telefon: az alkalmazott elérhetőségét biztosító telefonszám, nem kötelező adat
  40. E-mail cím: az alkalmazott e-mail címe, melyre bérjegyzéket, jövedelemigazolást lehet kiküldeni a programból, nem kötelező adat.
  41. Huzamos távollét kezdete: nem biztosított, nem fizetett távollét kezdetének dátuma. Egy hónapban több távollét esetén az első távollét kezdete.
  42. Huzamos távollét vége: nem biztosított, nem fizetett távollét végének dátuma, üres is lehet, ha még nem ismert. Egy hónapban több távollét esetén az első távollét vége.
  43. Huzamos távollét oka: a megadása a távolléti időszakra vonatkozóan kötelező, mert a TB (és magánnyugdíj) bevallásokban szereplő kódok kitöltése automatikussá válik, ha a szótárban a távollét okához előzőleg kitöltésre került. A távolléti adatok törlését fordított sorrendben kell végezni: először az ok jogcímét, utána a vége majd a kezdete mezők törlendők


Bérezési adatok:


  1. Bérforma: kötelező, szótárból választható adat
  2. Napi munkaidő hossza (óra): kötelező numerikus adat
  3. Alapbér összege Ft: kötelező numerikus adat (havibéres bérformánál havi alapbér, órabéres bérformánál órabér, teljesítménybérnél átlag havi bér)
  4. Változás dátuma:  kötelező dátum adat, felvételkor a jelen munkaviszony kezdetével töltődik ki, egyébként az alapbér vagy a munkaidő hosszának változási dátumát kell beírni
  5. Kötelezettségek jogcíme: a Kifizetési jogcímek szótárából választandó érték, melynek beállításai szerint kerülnek megállapításra az alapbér kötelezettségei a bérszámfejtésnél



  1. Adóelőleg számítás módja: szótárból választható adat

- havi bérből adójóváírással számított:  szokásos módszer a főállású, legalább heti 36 órás munkaviszonyban levők esetében: ez az algoritmus a havi bérből számított éves adóalap adójának egy hónapra eső részét számítja ki adóelőlegként, mely az adótörvény szerinti adójóváírással csökkentésre kerül

- havi bérből adójóváírás nélkül számított: 1996-tól ez az algoritmus a jövedelmi adótábla szerinti  előlegszámítást biztosítja, az előbbi módszertől abban különbözik, hogy nincs automatikus adójóváírás

- göngyölített adószámítás adójóváírással: azok esetében lehet ezt választani, akik várhatóan nem dolgoznak teljes évet: pl. nyugdíjba vonulók, sorkatonai szolgálatra bevonulók.

- göngyölített adószámítás adójóváírás nélkül: azon mellék-, másodállásúak esete, akik munkaviszonya nem éri el a heti 36 órát

- adóelőleg kiegyenlítéses módszer: azon főállásúak esetében alkalmazható, akik más forrásból nem jutnak jövedelemhez, havi bérük a munkáltatónál változó lehet és esetükben az év végi adóelszámolásnál elérhető és szükséges az adókülönbözet minimálisra csökkentése - többsávos adózásnál érdemes használni, egykulcsos adózásnál használata nem javasolt.

A bérszámfejtéshez ez az adat kötelezően kitöltendő, de lehet az adatbázisban olyan személyeket is nyilvántartani, akik részére bérszámfejtést nem kell végezni kifizetés vagy megbízás hiányában, de jogviszonyuk alapján állandó havi kötelezettség van (pl. jövedelem nélküli társasági tagok EHO-kötelezettsége). Habár ilyen esetben részükre ezt az adatot nem kell beállítani, a Bérfeladás kigyűjtésében a jogviszonyuk alapján keletkezett havi kötelezettség meg fog jelenni és a többi számfejtett kötelezettséggel összesítésre kerül.

  1. Alapbér munkaszáma: kötelező a munkaszám éve (1-2.poz), mely a rendszerdátum éve vagy annál 3 évvel kisebb évszám lehet. Utána következhet az alapbér jogcíméhez kapcsolódó tartozik főkönyvi szám, mely alapján a főkönyvi könyvelésnek történő bérfeladáshoz összesítés történik.
  2. Számított távolléti díja: a havi bérfeladás lezárásánál az utolsó 6 hónapra történő kifizetési tételekből a távolléti djba beszámító jogcímek bértételei összesítésével képzett 1 napra eső kereset összege
  3. Negyedévi átlagkeresete: az új év nyitása során vagy a bérkarton kigyújtésénél kérhető újraszámítással képzett négy negyedévi átlagkereset számításának eredménye a számítás tárgyéve és a negyedévek számának kijelzésével. Ennek 1 napra eső értéke a havi átlagkereset 1/22-ed része. 
  4. Pótlékok száma: numerikus adat, mely az összes rendszeres adózó és adómentes pótlék / juttatás / költségtérítés száma automatikusan karbantartott, nem módosítható adat! - egyidejűleg maximum 9 érvényes (nem lejárt) adózó és maximum 9 érvényes (nem lejárt) adómentes pótlék lehet. A fenti képen látható módon dupla egérkattintással lehet új pótlékhoz adatokat felvinni, a törlősávon történő (szimpla) kattintással lehet törölni a szükségtelen vagy hibás pótlék felvitelt.
  5. Pótlék jogcíme: jogcímszótárból választandó adat, melynek megfelelően kerülnek a pótlék járulékai megállapításra a bérszámfejtésnél
  6. Pótlék Ft: nem kötelező, értelemszerű numerikus adat, a pótlék alapösszege, negatív is lehet
  7. Pótlék %: nem kötelező numerikus adat, tipikus alkalmazása pl. nyelvpótlék - ha mindkettő (Ft és %) meg van adva, akkor a nagyobb összeg lesz számfejtve
  8. Pótlék lejárati idő: nem kötelező dátum adat, megadása a pótlék figyelembevételét vezérli. Az egyszeri kifizetésű pótlékok esetében a következő havi számfejtés hó végi dátumát célszerű megadni.
  9. Pótlék munkaszáma: nem kötelező, megadásakor a munkaszám éve ellenőrzésre kerül; minden olyan pótlék esetében meg kell adni, melyet az év végi jövedelemigazoláson önállóan vagy összevontan szerepeltetni kell. Nem kell megadni pl. az év végi adóelszámolás utáni adóhátralék (negatív pótlék!) vagy adótöbblet visszatérítés esetében.
  10. Családi kedvezményt egyedül érvényesíti? értelemszerű logikai adat, mely a családi adókedvezmény érvényesítésének módját jelzi
  11. Adókedvezmények száma: az összes kedvezmény száma, jogcímenként automatikusan karbantartott, nem módosítható adat! - egyidejűleg maximum 9 érvényes (nem lejárt) adókedvezmény lehet. Nem kell adókedvezménynek felvenni a bér utáni adójóváírást, a nyugdíjbiztosítási, és munkavállalói járulék adókedvezményét, ezek automatikus vagy az adóelőleg számítás módjából következő adókedvezmények. Az előző oldalon látható módon dupla egérkattintással lehet új adókedvezményhez adatokat felvinni, a törlősávon történő (szimpla) kattintással lehet törölni a szükségtelen vagy hibás adókedvezmény felvitelt.
  12. Adókedvezmény jogcíme: kötelező, szótárból választható adat
  13. Adókedvezmény összege: numerikus adat, az adótörvény szerint a jogcím alapján megadandó összeg, mely az adóalap csökkentésére szolgál
  14. Adókedvezmény %:  megadható így is, pl. szakszervezeti díjnál - ha mindkettő (Ft és %) meg van adva, akkor a nagyobb összeg lesz számfejtve
  15. Adókedvezmény kezdete: nem  kötelező dátum adat, megadása a kedvezmény figyelembevételét vezérli a bérszámfejtésnél
  16. Adókedvezmény lejárati idő: nem  kötelező dátum adat, megadása a kedvezmény figyelembevételét vezérli a bérszámfejtésnél
  17. Családi járulékkedvezményt kért? értelemszerű logikai adat, mely a bruttó adóalapnál nagyobb családi adókedvezmény esetén a TB járulékra felhasználható kedvezményt vezérli.
  18. Szociális hozzájárulási adókedvezmény: a munkáltatói adókedvezmény jogcíme nem kötelező, szótárból választható adat, ha az alkalmazott jogviszonya erre jogosulttá teszi. Ha beállításra kerül, akkor az időtartam kezdetét is meg kell adni. Az időtartam vége megadható, de ha nem kerül megadásra, a kezdetétől és a típusától függően a program a törvényes időtartamot veszi figyelembe. 
  19. Levonások száma: numerikus adat, mely az összes levonás száma automatikusan karbantartott, nem módosítható adat! - egyidejűleg maximum 9 érvényes (nem lejárt) levonás lehet. Nem kell levonásnak felvenni az szja-előleget, az állami nyugdíjbiztosítási, egészségbiztosítási és munkavállalói járulékot, ezek automatikus levonások, a magánnyugdíj-pénztári alap- és saját kiegészítő járulékot a levonás % és a pénztár címkódjával kell felvenni. Az előző oldalon látható módon dupla egérkattintással lehet új levonáshoz adatokat felvinni, a törlősávon történő (szimpla) kattintással lehet törölni a szükségtelen vagy hibás levonás felvitelt.
  20. Levonás jogcíme: kötelező, szótárból választandó adat.
  21. Tartozás összege Ft: nem kötelező, csak akkor kell kitölteni, ha van a több hónapon át tartó levonásoknak keretösszege
  22. Törlesztett összeg Ft: nem kötelező, csak akkor kell kitölteni, ha a tartozásból már történt törlesztés, egyébként az eddigi levonások összege automatikusan ide halmozódik
  23. Levonás Ft: keretösszegű tartozás esetén a havi részlet összege, egyébként a konkrét havi levonás összege
  24. Levonás %: nem kötelező numerikus adat, tipikus alkalmazásai pl. magánnyugdíj, gyerektartás vagy szakszervezeti díj; ha mindkettő (Ft és %) meg van adva, akkor a nagyobb összeg lesz számfejtve. Különleges eset a 99 % megadása, ez a fizetés teljes átutalását jelenti és a bérszámfejtő 100 %-kal számol.
  25. Levonás kezdete:  nem kötelező dátum adat, megadása a levonás figyelembevételét vezérli
  26. Levonás lejárati idő:  nem kötelező dátum adat, megadása a levonás figyelembevételét vezérli
  27. Átutalási cím kódja: a lenyíló listamezőből kiválasztható kód az Átutalási címek adataiból történő választáshoz, pl. letiltáshoz a végrehajtó iroda címkódját kell ide beállítani. (Korábban pl. a Bérfeladásban a levont magánnyugdíj-pénztári tagdíj ezzel a beállítással vált összesíthetővé az adott pénztár részére.)
  28. Címzett, megjegyzés: nem kötelező adat,  ha meg van adva, a levonás megjelenik az átutalási listában.
  29. Átutalási számlaszám: nem kötelező adat,  ha meg van adva, a levonásról átutalási megbízást lehet nyomtatni.
  30. Megbízás átutalási számlaszáma: főállásúként kapott eseti kifizetés átutalási számlaszáma (különbözhet a havi rendszeres fizetés teljes vagy részleges összege átutalási számlaszámától)
  31. Megbízás átutalási címe: főállásúként kapott eseti kifizetés átutalási címe (különbözhet a havi rendszeres fizetés átutalás címétől)


Családi adatok:


  1. Házastárs neve: megadható, nem kötelező adat. A havi adóbevalláshoz akkor kell kitölteni, ha az érvényesíthető családi kedvezmény megosztásáról a házastársak nyilatkoztak.
  2. Házastárs adóazonosító jele: megadható, nem kötelező adat. A havi adóbevalláshoz akkor kell kitölteni, ha az érvényesíthető családi kedvezmény megosztásáról a házastársak nyilatkoztak. 10-jegyű kitöltése esetén érvényesség ellenőrzés történik.
  3. Állampolgársága: szótárból választható adat
  4. Születési helye: az első betű nagybetűre és a többi betű kisbetűre konvertálása automatikus.
  5. Eltartottak száma (és adatai): az összes eltartott száma automatikusan karbantartott, nem módosítható adat! A pótlékok vagy levonások kezeléséhez hasonlóan dupla egérkattintással lehet az új eltartott adatait az alatta lévő táblába felvinni, a törlősávon történő (szimpla) kattintással lehet törölni a szükségtelen vagy hibás felvitelt. A havi adóbevalláshoz akkor kell az eltartottak adatait kitölteni, ha az érvényesíthető családi kedvezmény igénybevételéről nyilatkoztak. Ezek adattartalma, kódolása egyébként megfelel a havi 08-es bevallásban igényelteknek, ha ott változás történik, akkor azzal párhuzamosan itt is módosítás történik majd.


Az adatkezelés további lehetőségei a törlés, nyomtatás, szűrés és a másolás:


         

Az aktuális rekord törlése gombbal törölhetők a személy adatai, a hozzá tartozó pótlékok, levonások, adókedvezmények, bérjegyzékek, rögzített és gyűjtött adatok. Ezért ezt csak indokolt esetben, a tények pontos ismeretében szabad megtenni. A véletlenszerű törlés megakadályozására a törlés véghezviteléhez megerősítést kér a rendszer. Igenlő válasz esetén megtörténik a rekordok törlésre állítása, így ezek az adatkezelés számára már nem lesznek elérhetők. A tényleges fizikai törlés azonban ebben az esetben még nem történik meg, ezért ekkor még van egy adat-visszaállítási lehetőség: erre a nyomógombra jobb egérgombbal történő kattintással megjelenő kérdésre megtörténhet a személy adatainak és kapcsolódó rekordoknak a törölt állapotból történő visszaállítása. Ez mindaddig megtehető, amíg az Adatbázis szerviz funkciók pontban karbantartás nem történik a Törölt rekordok eltávolítása opcióval.


A Nyomtatás gomb általában az adatkezelő képernyő fő adattáblájának nyomtatási képét jeleníti meg az éppen kiválasztott sorrendiségben és szűrőfeltétellel vagy  szűrő nélkül. Jelen képernyő azonban más lehetőségeket kínál, mert először egy listaválasztó képet jelenít meg, melyen a nyomtatni kívánt listá(ka)t lehet kiválasztani és csak az éppen kiválasztott személyre szűkítve történik nyomtatás:



A fenti képen történő kijelölés szerint egymás után kinyomtatódnak a választott listák, ha a Listázás indítása gombra kattintunk. A Munkaszerződés / Munkáltatói igazolás / GDPR megállapodás / Tájékoztatás listák valamelyikének kérésekor a fenti ablak az alábbiak szerint kiegészül a listára kerülő további adatok megadási/módosítási lehetőségével:



Induláskor a Nyomtatások menüben beállítható Nyomtatási kép? alapbeállítása lesz erre képernyőre átvéve. Ha a nyomtatási kép be van kapcsolva, többoldalas lista esetén az alap vagy bővített nyomtatási eszköztár segítségével lehet az oldalak között lapozni, illetve a lapozó nyomógombok közötti oldalválasztó nyomógomb segítségével egy megadható oldalszámra ugrani. A nyomtatási kép nézetét a 100%-ról kisebbre is lehet állítani a lenyíló listából választható mértékre. A nyomtatás a nyomtató képet tartalmazó nyomógombra kattintással indítható: ekkor a nyomtatási kép ablaka bezárul, és a nyomtatás átadódik az alapértelmezett, vagy a Nyomtatóbeállítás menüpontban kiválasztott (lehet nem alapértelmezett) nyomtatónak. Ha nem kívánjuk kinyomtatni a listát, a Kilépés nyomógombra kattintással tényleges nyomtatás nélkül bezáródik a nyomtatási kép ablaka. A bővített eszköztár egyéb lehetőségeit lásd a Nyomtatási kép? témakörben. Az itt kiválasztható listák, nyilatkozatok lehetnek év specifikusak, ezek sablonjai évről évre frissítésre kerülnek. A vállalkozás specifikus listák (pl. munkaszerződés) sablonjai az adott vállalkozás igénye szerint kerülnek leszabásra a vállalkozással történő egyeztetést követően.

A *-gal jelölt nyilatkozatokhoz kérhető kitöltési útmutató nyomtatása is. Az összes *-gal jelölt lista/nyilatkozat nyomtatása két példányban is történhet a * Kétpéldányos jelzés beállításával. 


Visszatérve a kiindulási ablakra, további lehetőséget kínál a Szűrés gomb használata. Ezzel lehet az adattáblából megjeleníteni vagy listázni kívánt adatsorok szűkítését az egérkattintásra megjelenő szűrődefiniáló ablak segítségével:



A szűrő beállításához az ablakon balról jobbra haladva meg kell határozni a feltételben szereplő mezőt, műveletet és a művelethez tartozó paraméter értékét. A mező és művelet kiválasztását a lenyíló listákból kiválasztott listaelemre kattintva lehet megtenni, a paraméter értékét pedig be kell gépelni.



Az üres / NULL értékű / nem üres / nem NULL / igaz / hamis értékű műveletek csak a kiválasztott mezőre vannak értelmezve, ezért ezeknél a műveleteknél paraméter értéket nem kell megadni. Több feltételt is össze lehet kapcsolni a kapcsolás És vagy Vagy feltételének megfelelő megválasztásával:


A keresés indítása nyomógombra kattintva a megadott feltétel helyessége kiértékelődik és megtörténik a szűrés szerinti rekordok kiválasztása. Talált rekordok esetén a feltételnek megfelelő adatsorok száma kijelzésre kerül, ellenkező esetben hibaüzenet jelzi, hogy a megadott feltétel szerint nincsenek rekordok az adattáblában. Új feltétel megadása előtt a Szűrőfeltétel törlése nyomógombra kattintva kell az előző feltételt törölni, majd a fent leírtak szerint eljárni. A helyes, valódi szűrést biztosító feltétel a Kilépés nyomógombra kattintva megőrződik, és az adattáblát a feltétel szerint szűkített adattartalommal látjuk az adatkezelő ablakhoz visszatérve.

Az adatkezelő ablakról indított nyomtatás ennek a szűkítésnek a figyelembevételével történik meg. Új adatsor hozzáadása vagy módosítása ugyan megtörténhet a rekordszűrés mellett, azonban a szűrés az adatmentés után ezekre az adatsorokra is kiterjed, ezért ha az új vagy módosított adatsorok nem tesznek eleget a szűrőfeltételnek, akkor ezek az adatmentés után nem lesznek láthatók. Ilyenkor a szűrő kikapcsolása teszi láthatóvá a kiszűrt adatsorokat: ezt az adatkezelő ablakon lévő Szűrő törlése feliratú nyomógombra kattintással lehet elérni.


A Másolás/Áthelyezés nyomógombbal egy kilépési dátummal munkaviszonyát megszüntetett személy újbóli felvételére van lehetőség, bal egérgombbal kattintásra a következő üzenetablak jelenik meg:



Igen válasz esetén az aktuális vállalkozáshoz történik meg az újbóli beléptetés, mely a következő üzenetablakra adott jóváhagyó válasz után automatikusan megtörténik az összes törzsadat és a kapcsolódó adattáblákban lévő adatoknak egy új személyi azonosítóhoz történő kapcsolásával:

Nem válasz esetén egy másik vállalkozás adatmappájának kiválasztását kéri a program:




Az új személyi azonosító a régi azonosítóból úgy képződik, hagy annak első 7 jegye (neme és születési dátuma) változatlan marad, azt követő jegyek pedig 1-gyel nagyobb számot kapnak. Ha pl. korábban nem volt kitöltve az első 7 számjegy utáni rész, akkor a 8. jegyen lesz egy 1-es szám. Ha a 8. jegyen 1-es volt, akkor 2-es lesz, stb. Ha pl. 9-es számjegy volt a 8. jegy, akkor az 8-9. jegyen 10-es lesz, ha a 8-9 jegyen 99 volt, akkor a 8-9-10 jegyen 100-as lesz, stb. Ha korábban a teljes személyi számmal 11 hosszan lett kitöltve a személyi azonosító, az új azonosító a 8-9-10 jegyen lévő háromjegyű szám 1-gyel növelt értékét veszi fel és a 11. jegye kitöltetlen lesz.

A mappa kiválasztása és OK gombbal jóváhagyása után az adatok átvitele ugyanazzal a személyi azonosítóval történik, előtte azonban meg kell arról győződni, hogy a másik vállalkozásban nem foglalt-e már az átviendő személyi azonosító. Ha foglalt, akkor valamelyiket módosítani kell az azonosító ütközés elkerülésére. Egyébként az azonosító duplázódást hibaüzenettel a rendszer megakadályozza, ekkor nem történik adatátvitel.


Mindkét esetben megtörténik a beléptetés az éppen aktuális dátummal, a kilépés dátumának és okának törlésével. Ha a kilépéskor egy konkrét dátum által lezárt határozott idejű munkaviszonya volt, az új belépésnél ez törlődik, ezért szükség esetén új dátummal kell ellátni a határozott idejű új munkaviszony végét. Ugyancsak frissíteni kell a Bérezési adatok lapon a kapcsolódó adattáblák tartalmát: szükség esetén törölni vagy módosítani kell azok adattartalmát, különös tekintettel az egyes bejegyzések lejárati idejére.